DE TREKZAK
(zeer beknopte historie)

Trekzak is een "volkse" naam voor de diatonische trekharmonica.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de trekzak eigenlijk best een modern instrument. Modern als u bedenkt, dat hij vooral gebruikt wordt in de volksmuziek en dat, juist in deze eeuwenoude traditionele muziek, pas sinds half 19e eeuw de trekzak zijn intrede gedaan heeft. Tot dan waren de gebruikte instrumenten v.n.l. fluiten (in allerlei vormen), violen, trommels, draailieren en doedelzakken.

De trekzak is eigenlijk een tot "hand"-harmonica omgebouwde "mond"-harmonica, die in het begin van de 19e eeuw werd ontwikkeld.
Het principe van de mond- en trekharmonica is al veel ouder.
Al zo'n 3000 jaar voor Christus kende de Chinese cultuur al de "sheng" of "tcheng". Hier werden al rieten aan het trillen gebracht door het inblazen van lucht.

Christian Buschmann uit Thüringen (D) ontdekte in 1821 het idee voor de mondharmonica.
Het was echter rond 1860 dat horlogemaker Matthias Hohner in zijn werkplaats in Trossingen (Schwarzwald) met de productie van mond- en trekharmonica's begon
en ze wereldwijd bekendheid gaf. Tot op heden is de firma Hohner de grootste producent.

Uit de diatonische harmonica ontwikkelde zich wat later de (het) accordeon
(chromatisch en niet wisseltonig).

In het begin (1930) werd de T-Z alleen in de grote steden bespeeld en wel door vooral de sophisticated ladies uit de middelklasse.
M.n in Bretagne (F) begeleidden de dames in de salons de cortradansen en de quadrilles. Wat later werd het dansen in paren populair.
De interesse in het karakteristieke gezamenlijke dansen nam af, en daarmee de belangstelling voor de T-Z als begeleidingsinstrument.
Korte tijd later werd de T-Z gemeengoed in de volksmuziek en zo ontstond het imago van armeluisinstrument.

Eind 1800 componeerde Tchaikovsky zijn "suite nr 2" waarin een aantal trekzakken aan bod kwamen in een "scherzo burlesque".

Sinds een paar jaar vindt er een soort volksmuziekrevival plaats, waarin met name de T-Z zijn plaats weer opeist.
Maar vooral is de T-Z weer populair geworden door de popmuziek.
Merkwaardig genoeg door invloeden uit Amerika: Cajun, Zydeco en Tex-Mex. Vooral dit laatste is merkwaardig, omdat de Tex-Mex muziek is ontstaan onder invloed van vooral Duitse emigranten, die hun walsen en polka's meenamen naar de U.S.A..
Via deze omweg weer terug naar Europa!!!
Cajun (en Quebec); Franse emigranten
Zydeco; zwarte invloeden (rock en roll-achtig)
Tex-Mex; uit grensstreek Texas-Mexico

boek2-2-2
"TWEESTEMMIG"

Tweestemmig leren spelen.

"Gezelligheid kent geen tijd"

De naam zegt het al; gezellige deuntjes.
 

."Over de zoute zee"

Zeemansliedjes (shanties),
allemaal voorzien van tekst.

boek5.jpg
"Amsterdammertjes"

In deze uitgave vindt u een verzameling van 23 liedjes, met als gemeen- schappelijke factor: Amsterdam